De Andere Lees!club van Lidewijde Paris- Kamel Daoud & Stefan Hertmans

De Andere Lees!club van Lidewijde Paris- Kamel Daoud & Stefan Hertmans

Het nieuwe seizoen van de leesworkshop De Andere Lees!club opent  met twee romans die ons laten nadenken over het verleden en het heden, over de rol en mogelijke invloed die literatuur kan spelen in het maatschappelijke debat. Naast de Algerijnse roman Moussa of de dood van een Arabier van Kamel Daoud plaatst Lidewijde Paris de laatste roman van Stefan Hertmans De bekeerlinge.

Je kunt niet over Daouds boek praten zonder aandacht te schenken aan De vreemdeling van de Franse schrijver Albert Camus die werd geboren in Algerije. Beide boeken spelen in Algerije en Daouds boek is een reactie op dat van Camus maar vooral ook op de manier waarop De vreemdeling werd gelezen.

Hertmans blijft dichter bij huis. Hij schrijft over het Frankrijk waar hij zijn schrijfhuis heeft, maar trekt van daaruit lijnen naar het verre verleden. Hij gaat terug naar elfde eeuw waarin een katholiek meisje verliefd wordt op een joodse student, met hem vlucht en trouwt en zich bekeert. Als de Franse ridders met hun boeren gevolg op kruistocht gaan komt aan het vredige leven van de hoofdpersoon een einde.

De twee romans worden afwisselend besproken. Hoe zitten ze in elkaar? Wat voor literaire trucs en technieken maken het spannend, of interessant? Wat willen ze bereiken bij de lezer?

Het is handig de romans gelezen te hebben, of een ervan, maar noodzakelijk is het niet. De bijeenkomst kan ook uitnodigen om de twee romans te gaan lezen. Tijdens de bijeenkomst worden veel vragen aan het publiek gesteld en het publiek kan zelf alles vragen wat het wil weten.

 

 

 

 

Deel dit evenement:

Lidewijde Paris

Lidewijde Paris startte eind 2016 De Lees!ambassade met de publicatie van haar boek Hoe lees ik?. Na vijfentwintig jaar in het boekenvak als boekverkoper, interviewer, redacteur en uitgever keert ze terug naar haar passie: lezers op een onderhoudende en toegankelijke manier enthousiast maken voor literair lezen. Niet alleen lezen om het verhaal, maar ook op zoek naar de stille signalen en het verhaal tussen de regels. Na haar werk als recensent voor Opium Radio en haar keuzes van literair verhalen voor Vrij Nederland brengt ze nu haar ervaringen van De Literatuurfabriek, die ze al negen jaar met Frank van Doeselaar runt in Middelburg, naar Amsterdam in een speciale vorm.

 

 

 

Over Moussa of de dood van een Arabier

 

Met Moussa of de dood van een Arabier heeft Kamel Daoud een stem gegeven aan ‘de Arabier’ uit de Franse klassieker De vreemdeling van Albert Camus. Haroen wordt al zijn hele leven gekweld door de zinloze moord op zijn broer door Meursault, de beruchte antiheld uit Camus’ roman. Haroen besluit zijn broer uit de anonimiteit te halen door hem een naam te geven: Moussa. En een stem, die de gebeurtenissen beschrijft die leidden tot Moussa’s dood op een oogverblindend Algerijns strand.

De roman Moussa of de dood van een Arabier is tegelijkertijd een liefdesverklaring aan en overpeinzing van de Arabische identiteit, waarin het kolonialisme en de druk van het geloof een grote rol spelen.

Kamel Daoud won met Moussa of de dood van een Arabier de Prix Goncourt du Premier Roman 2015.

Recensies:

The New York Times- ‘Een hervertelling van Camus’ klassieker vanuit Algerijns perspectief. De roman oogstte wereldwijd literaire lof, daarna volgde de oproep tot openbare executie van de schrijver.’ 

Le Monde des Livres- Een briljante roman. In de toekomst zal De vreemdeling van Albert Camus samen met Moussa of de dood van een Arabier als een tweeluik gelezen worden.’ 

Süddeutsche Zeitung- ‘Een weergaloze roman die zo snel mogelijk vertaald moet worden.’ 

 

 

 

 

 

 

 

Over De bekeerlinge

In een klein dorp in de Provence wordt sinds mensenheugenis over een pogrom en een verborgen schat gesproken. Eind negentiende eeuw vindt men in een synagoge in Caïro een hoeveelheid opzienbarende joodse documenten. Stefan Hertmans ontdekt de sporen van een voorname christelijke jonkvrouw uit de elfde eeuw, die haar leven vergooide uit liefde voor een joodse jongen.

Stefan Hertmans  (1951) publiceerde romans, verhalen, essays en een groot aantal dichtbundels. In 1995 ontving hij de Driejaarlijkse Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor de dichtbundel Muziek voor de overtocht (1995). Voor Bezoekingen kreeg hij de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap (1995) en de Paul Snoekprijs (1996). Zijn poëziebundels werden tweemaal genomineerd voor de VSB-poëzieprijs, Muziek voor de overtocht (1995) en Goya als hond (2000). Voor de laatstgenoemde bundel ontving hij de Maurice Gilliamsprijs.

Recensie:

Volkskrant: Recensent  Persis Bekkering geeft vier sterren voor deze roman. Persis: ‘Aan de hand van een kleine historie vertelt Hertmans eengroot verhaal, met indrukwekkende verbeeldingskracht.’