Vrouwenlogica V: Intersectionaliteit – hokjesdenken 2.0

Vrouwenlogica V:  Intersectionaliteit – hokjesdenken 2.0

Gender, huidskleur, leeftijd, inkomen, geaardheid, religie, accent, beperking – het beïnvloedt allemaal hoe mensen jou beoordelen en behandelen. En dus ook of jij die baan krijgt of iemand anders met hetzelfde CV.

Mensenrechtenactivist Kimberlé Crenshaw beschreef dit met de term intersectionaliteit, die zij in de jaren ’80 ontwikkelde in de strijd voor rechten van zwarte vrouwen. Zij liet zien hoe seksisme en racisme vaak afzonderlijk bevochten worden – bijvoorbeeld in wetten tegen discriminatie. Intersectionaliteit is de theorie dat de institutionele doorwerking van vooroordelen en oude patronen rondom onze individuele aspecten elkaar juist kruisen en versterken.

Intersectioneel denken en doen betekent dan: analyseren welke privileges of achterstand aspecten als islamitisch, laagopgeleid, jong, cisgender, zwart of Aziatisch en hun combinaties opleveren. En hoe we daar in ons handelen rekening mee kunnen houden. Hokjesdenken 2.0.

Vanavond onderzoeken we hoe intersectionaliteit concreet werkt. Hoe pak je dingen zelf intersectioneel aan – tijdens werk, op straat, in het café? Vrouwelijke filosofen en ervaringsdeskundigen gaan in gesprek over hoe hokjes doorwerken in onze samenleving en wat we kunnen doen om scheve verhoudingen recht te zetten.

Dit programma is een samenwerking met Society for Women in Philosophy en VG Amsterdam.

 

 

 

Deel dit evenement:

Sprekers

.

Olave Basabose

Olave Basabose voelt zich bij verscheidene identiteiten thuis: veganist, non-binaire transgender, zwart, queer. Ze is onder andere feminist, jurist, entrepreneur, schrijver, activist en wereldreiziger. Op 9-jarige leeftijd is Olave met haar ouders uit Burundi gevlucht. Olave was Kandidaat-Kamerlid in de Maart 2017 Tweede Kamer verkiezingen, namens de partij Artikel1.

 

 

Arzu Aslan

Arzu Aslan is docent in Amsterdam Nieuw-West en bezig met een tweede bachelor Religiewetenschappen aan de VU. Zij is dochter van een Turks-Koerdische gastarbeider en ‘importbruid’, trotse zus en beschouwt zichzelf als feminist. Na een spraakmakend interview in NRC over racisme en twitteractivisme is zij ook met trots sister van de oprichters van podcastserie Dipsaus.

 

 

Heidi Dorudi

Heidi Dorudi is filosoof, intersectioneel feminist, columnist bij Radio Swammerdam|AmsterdamFM en projectmanager in de zorg. Zij schreef onlangs een serie artikelen op NieuwWij.nl. Op haar eigen website publiceert zij over filosofie, kritisch denken en feminisme. Ook geeft ze lezingen en neemt ze geregeld deel aan publieke debatten. Op zoek naar rechtvaardigheid en vrijheid bestrijdt ze seksisme, racisme en elke andere vorm van discriminatie en marginalisatie.

 

Pieter van Diepen

Pieter van Diepen is afgestudeerd aan de HTS. In 2008 kreeg hij een hersenbloeding die hem blijvend cognitieve en fysieke beperkingen opleverde. Toen hij in de jaren daarna vaker een rolstoel moest gebruiken, ontdekte hij dat hij behoorlijk anders behandeld werd dan voorheen. Bij de activistische University of Colour en hun Decolonial School Programma leerde hij over privilege. Als intersectioneel activist zet hij zich in tegen Zwarte Piet, stigma’s rondom de rolstoel, betutteling van rolstoelgebruikers en schending van hun privacy. Pieter moet vaak toelichten hoe hij wél benaderd zou willen worden en probeert daarin zijn geduld niet te verliezen. NIVEA: Nooit Invullen Voor Een Ander is één van zijn lijfspreuken.

Linda Duits

Linda Duits is sociaalwetenschapper en publicist, gespecialiseerd in populaire cultuur. Onlangs verscheen haar boek Dolle Mythes: een frisse factcheck van feminisme toen en nu. Ze doceert gender- en seksualiteitsstudies aan de UvA en is als onderzoeker verbonden aan het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek van de Universiteit Utrecht.

 

Grâce Ndjako

Grâce Ndjako voltooide de MA Filosofie van een Bepaald Wetenschapsgebied aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel organiseert ze in samenwerking met het NiNsee een reeks Masterclasses over Afrikaanse filosofie. Tijdens haar studie hield zij zich bezig met postkoloniale kwesties, waaronder benaderingen van het Afrikaanse lichaam. Haar scriptie onderzoekt de vraag in hoeverre een ‘Afrikaanse filosofie’ kan bestaan en los staat van westerse filosofie. Vanavond leest zij een column.

 

Amandla Awethu!

Amandla Awethu! leest een column. Ze is nauw betrokken bij University of Colour, een activistische beweging opgezet tijdens de Maagdenhuisbezetting in 2015, die kolonialisme bestrijdt met een intersectioneel perspectief.

Nancy Jouwe (moderator)

Nancy Jouwe is freelance onderzoeker, docent, publicist, curator en moderator. Haar interesse ligt op het snijvlak van mensenrechten, gender, geschiedenis en kunst, cultuur en erfgoed.  Als publicist bracht ze publicaties uit over zwart feminisme, postkoloniale gemeenschappen in Nederland, slavernijgeschiedenis en intersectionaliteit. Ze doceert aan diverse onderwijsinstituten en is onderzoeker bij onderzoeksprojecten Mapping Slavery aan de VU en Gender, Sexuality & Migration aan de Universiteit Utrecht.