Robots en romans

Over algoritmische poëzie, robotliteratuur en andere kunstmatige creativiteit

Robots en romans

 

Worden robots de nieuwe creatievelingen in de literaire wereld?

Robots, algoritmes en overige kunstmatige intelligentie zijn in toenemende mate bepalend in ons dagelijks leven. Van de gezondheidszorg tot de voedselindustrie: robots lijken op ieder gebied ruimte in te nemen. Zal kunstmatige intelligentie ook doordringen tot de literaire wereld?

Computational creativity speelt een steeds grotere rol in de kunsten, onder andere in de vorm van algoritmische literatuur en poëzie. Zo lanceerde de New York Times een website met algoritmische haiku’s, schakelde de Volkskrant Torch-rnn in om 60 columns te genereren op basis van Arnon Grunbergs voetnoten, experimenteerden schrijvers van eigen én internationale bodem – van Ronald Giphart tot Robin Sloan – met robots en machine learning en testten ook bedrijven als Google en Microsoft de mogelijkheden van AI-Poetry uit. Kunstmatige intelligentie als (mede)-auteur is in opkomst in de literaire wereld, maar doet belangrijke vragen opwerpen over creativiteit. Kunnen robots creatief zijn? Wat betekent dit voor menselijke creativiteit?

Tijdens deze kunstmatig literaire avond filosoferen we over de wisselwerking tussen mens, robot en creativiteit. Jasper Henderson is de moderator van deze avond. Kiene Brillenburg Wurth verzorgt de lezing en neemt samen met Jelle Brandt Corstius deel aan het panelgesprek. Martin Rombouts draagt voor uit zowel bestaand werk, als uit zijn eigen repertoire. Seo-kyung Kim geeft een presentatie in het Engels over kunstmatige creativiteit.

’t Gewond hert springt het hoogst. / Ik hoor de woudnarcis Ik hoor de vlag vandaag / Ik hoor des jagers preek; ’t Is slechts d’ extase van de dood, / En dan is de rem bijna weg – RKPC algoritme

DE GASTEN:

foto: Keke Keukelaar

Schrijver, correspondent, presentator en programmamaker Jelle Brandt Corstius (1978) studeerde geschiedenis en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2005 verhuisde hij naar Moskou, waar hij tot 2010 verbleef als correspondent voor Trouw, De Standaard en mensenrechtenmagazine Wordt Vervolgd. Hij maakte o.a. de televisieseries Van Moskou tot Magadan, Van Moskou tot Moermansk, Van Bihar tot Bangalore, De bergen achter Sotsji en Grensland. In 2016 bracht hij deze reisverhalen op toneel in het stuk Hoe overleef ik de Russische winter? Onlangs stond hij in de theaters met de voorstelling Moeilijke Landen. In 2017 presenteerde hij voor de VPRO de zesdelige documentairereeks Robo sapiens over robots en kunstmatige intelligentie.

Grafisch ontwerper Seo-kyung Kim studeerde Law & Public Affairs in haar geboorteland, Zuid-Korea, voordat ze naar Nederland verhuisde. In 2014 startte ze haar studie aan de Design Academy Eindhoven. Ze specialiseerde zich in de interactie tussen mens en machine en experimenteerde met robots in haar grafische ontwerpen. Ze deed ervaring op bij Studio Dumbar en Studio Joost Grootens. In 2018 studeerde ze Cum Laude af met haar projecten The Trace of Sorrow en Encyclopedia of Emotion, waarmee ze de relatie tussen algoritmes en poëzie onderzocht en op ontdekkingstocht ging naar de menselijkheid en creativiteit van robots. Momenteel werkt ze als freelance grafisch ontwerper in Rotterdam en is ze bezig met individuele projecten.

Prof. Dr. Kiene Brillenburg Wurth (1966) is profileringshoogleraar Literatuur en Comparatieve Media aan de Universiteit Utrecht en Hoofd Geesteswetenschappen aan de University College Utrecht. Na het cum laude behalen van haar master- en PhD-diploma deed ze veelvuldig onderzoek, was ze gastdocent aan Harvard University, schreef ze boeken en publiceerde ze vele artikelen. Naast literatuur en (nieuwe) media is Kiene gespecialiseerd in kunstfilosofie en muziek.

Martin Rombouts (1992) komt uit Rotterdam, woont in Utrecht en is schrijver, performer en organisator. Martin studeerde Creative Writing aan ArtEZ, waar hij in 2017 afstudeerde met de post-truth non-fictie-novelle I want to climb the mountain: een prozabundel over een mysterieuze dode man op een heuvel in Engeland.

© Foto: Edwin Smits

 

Jasper Henderson (1972) is hoofdredacteur van Lebowski Publishers en docent bij ArteZ, Arnhem. Voorheen was Jasper redacteur voor verschillende uitgeverijen (o.a. De Bezige Bij, Nijgh & Van Ditmar en Nieuw Amsterdam) en recensent voor Het Parool. Naast zijn werk als redacteur en docent is Jasper  op als interviewer en presentator van literaire avonden en festivals.

 

program.info.closed.title
program.info.closed.description
Deel dit evenement: