Tijd & Melancholie

Muzikaal filosofische avond met Joke Hermsen

Tijd & Melancholie

Joke Hermsen (schrijver en filosoof) stelt in deze muzikale lezing vragen over melancholie, liefde en tijd vanuit de kunst, de filosofie en de literatuur.

Aristoteles vroeg het zich al af:” Hoe komt het dat alle mensen die uitzonderlijk zijn geweest in de wijsbegeerte, literatuur of kunsten, melancholici blijken te zijn?” De melancholie wordt invoelbaar gemaakt door de saudade van Fernando Lameirinhas, de hüzün van Mehmet Polat en de muzikale landschappen die Corrie van Binsbergen uit haar elektrische gitaar tovert.

Over het boek van Joke Hermsen Stil de Tijd: Verrukkelijk pleidooi voor verstilling en verdieping.
— Happinez

Deel dit evenement:

Corrie van Binsbergen

Gitariste en componiste Corrie Van Binsbergen kreeg bekendheid met haar band Corrie en de Brokken. Ze is artistiek en zakelijk leider van Stichting Brokken, waarmee ze grensoverschrijdende projecten initieert, zoals Corrie en de Grote Brokken, met kopstukken uit de Nederlandse pop en jazz en de serie Schrijvers in Concert, een verrassende combinatie van muziek en literatuur. Ze werkte samen met onder meer Remco Campert, Kees van Kooten en Dimitri Verhulst.

In 1999 ontving Van Binsbergen de prestigieuze VPRO/Boy Edgar Prijs (jazz) en in 2012 werd ze genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst in de categorie bewezen kwaliteit.

Corrie van Binsbergen studeerde klassiek gitaar aan het Utrechts Conservatorium. Ze ontving tal van compositieopdrachten voor onder andere radiodrama en film.

 

Joke Hermsen

Joke J. Hermsen is schrijfster en filosofe. Zij werd geboren in Middenmeer. Rond haar vierde levensjaar verhuisde het gezin naar de omgeving van Amsterdam, de stad die zij alleen nog voor enkele studiejaren in Parijs en lange schrijfsessies op het Franse platteland zou verlaten. Na haar studies letterkunde en filosofie was zij als docent en onderzoeker verbonden aan de Letterenfaculteit en de Faculteit Wijsbegeerte van verscheidende Nederlandse universiteiten. Met de man vertaalde zij Franse poëzie en filosofie, en kreeg zij twee kinderen.

Zij maakte  tevens drie korte documentaires als ook een filosofische beeldessay. Naast haar schrijverschap is Hermsen mentor voor jonge kunstenaars en bestuurslid van de Internationale Vereniging van Vrouwelijke Filosofen (IAPH). Zij geeft veel lezingen over haar werk en over diverse filosofische en maatschappelijke kwesties. Bovendien geeft zij ook vijfdaagse filosofische cursussen in de Franse Bourgogne.

 

Fernando Lameirinhas

Fernando Lameirinhas, begenadigd componist en tekstschrijver, en als meeslepend zanger en gitarist een van de iconen van de wereldmuziek in Nederland, is in 1944 geboren in Porto, Portugal. Tijdens zijn vroege jeugd heeft hij enkele jaren op het platteland gewoond. Hier ontwikkelde hij zijn passie voor muziek.

Het gezin verhuisde naar België, omdat vader Lameirinhas, verdacht van linkse sympathieën, moest vluchten voor het regime van Salazar. Hier begon de muzikale opleiding van Fernando en zijn drie jaar jongere broer Antonio, die hem tot op de dag van vandaag bijstaat als bassist en zanger.

Lameirinhas’ uitgekristalliseerde stijl is een eigen kijk op de fado, vermengd met samba, chorinho, Kaapverdiaanse morna, jazz en pop, hartstochtelijk, melancholiek en swingend. De saudade, het heimwee, is nooit ver weg, maar uiteindelijk is je huis in je hart.

De nummers op ETERNO (2011) gaan zowel over het verlies van dierbaren als over de geboorte van nieuw leven, dingen die Fernando de afgelopen jaren van heel dichtbij meemaakte. Wat gebeurt er als een belangrijke schakel in je familie wegvalt of er juist een bij komt? Fernando bevindt zich nu in een nieuwe fase van zijn leven en dat klinkt natuurlijk door in zijn liedjes.

 

Mehmet Polat

Mehmet Polat is een vakkundige oed-speler, componist, ensembleleider en solist die inmiddels vele internationale tours op zijn naam heeft staan. Van Afrika tot India, Perzië tot de Balkan, van modern tot jazz; hij combineert verschillende muziekstijlen met zijn Ottomaans klassieke muziekachtergrond. Via improvisatie, eigen composities en zijn blik op de verscheidenheid van muziekstijlen is Mehmet constant op zoek naar nieuwe muzikale paden en inspiratie.

Na vele jaren van onderzoek, heeft hij een eigen techniek ontwikkeld om verder te kunnen kijken dan de beperkingen van zijn eens zo traditionele instrument. Met zijn nieuwe techniek speelt hij meer moderne en verder ontwikkelde muziekstukken. Ook heeft hij een eigen oed ontwikkeld met twee extra bassnaren om de reikwijdte en functie van zijn instrument te vergroten.