Bookrelease:FridayBlack
The black Capote
An evening with author Nana Kwame Adjei-Brenyah, one of America’s most astonishing new voices.
Luister hier het programma :
Dit programma is in het Engels. Scroll naar beneden voor de Nederlandse programmatekst.
These are turbulent times. Echoes from a dark past ring louder and louder, old-fashioned racism is being packaged as conservatism and the White House is inhabited by a reality TV star. Now, perhaps more than ever, fiction offers new perspectives.
The internationally acclaimed debut, Friday Black, by the American writer Nana Kwame Adjei-Brenyah is not so much written about, but perhaps more so, for this time. His stories remind us of sci-fi shows like Black Mirror and The Handmaid’s Tale. In twelve surreal, satirical and razor-sharp stories Adjei-Brenyah analyzes racism in America and denounces the culture of excess in our consumer-driven society. He shows what it is like to be young and black in America.
‘An unbelievable debut, one that announces a new and necessary American voice.’
The New York Times Book Review
Renowned writers Roxane Gay, Colson Whitehead and George Saunders are raving about Adjei-Brenyah and the book has been labeled as one of the best books of 2018, according to the Guardian and Time Magazine. The New York Times Book Review wrote about ‘an unbelievable debut, one that announces a new and necessary American voice.’ Stephan Sanders compared him with literary heavyweight Truman Capote in de Volkskrant: ‘This Capote is black and brilliant and has transformed his anger into grim miniatures.’ And The American National Book Foundation added him to their ‘5 Under 35 Authors’ list.
Following the publication of the Dutch translation of Friday Black, we are organizing a special evening with the American writer. Led by moderator Clayde Menso (CEO of Amerpodia) we’ll talk to Adjei-Brenyah about his artistic process, the social themes that he exposes in his stories and how (dystopian) fiction can be used to analyze our society.
Author Nisrine Mbarki writes in a similar way in her short story, De Matrice. We talk to her about her method and the way she uses dystopian fiction in her work.
Photo: Joyce Kim ©
Nederlandstalige programmatekst:
In deze roerige tijden waarin echo’s uit een duister verleden steeds luider klinken, ouderwets racisme wordt verpakt als conservatisme en het Witte Huis wordt bewoond door een reality tv-ster, biedt fictie nieuwe perspectieven.
Het internationaal geprezen debuut, Friday Black, van de Amerikaanse schrijver Nana Kwame Adjei-Brenyah gaat niet zozeer over deze tijd, maar is vooral voor deze tijd geschreven. Zijn verhalen doen denken aan sci-fi series als Black Mirror en The Handmaid’s Tale. In twaalf surrealistische, satirische en vlijmscherpe verhalen stelt Adjei-Brenyah de uitwassen van racisme en onze consumptiemaatschappij aan de kaak. Hij laat zien hoe het is om jong en zwart te zijn in Amerika.
‘Deze Capote is zwart en briljant en heeft zijn boosheid getransformeerd tot grimmige miniaturen.’
De Volkskrant
Gerenommeerde schrijvers als Roxane Gay, Colson Whitehead en George Saunders zijn lyrisch en het boek is door onder meer The Guardian en Time Magazine uitgeroepen tot één van de beste boeken van 2018. The New York Times Book Review schreef over ‘an unbelievable debut, one that announces a new and necessary American voice.’ Stephan Sanders gaf het boek maar liefst vijf sterren in de Volkskrant, en vergeleek Adjei-Brenyah met literair zwaargewicht Truman Capote: ‘Deze Capote is zwart en briljant en heeft zijn boosheid getransformeerd tot grimmige miniaturen.’ En, als klap op de vuurpijl, voegde de Amerikaanse National Book Foundation hem toe aan hun ‘5 Under 35 Authors’ lijst.
Naar aanleiding van het verschijnen van de Nederlandse vertaling van Friday Black organiseren wij een speciale avond met de Amerikaanse schrijver. Onder leiding van moderator Clayde Menso (directeur van Amerpodia) spreken we met Adjei-Brenyah over zijn artistieke proces, de maatschappelijke thema’s die hij in zijn verhalen aan de kaak stelt en de manier waarop (dystopische) fictie kan worden gebruikt om onze tijd te analyseren.
Auteur Nisrine Mbarki gaat op een vergelijkbare manier te werk in haar kortverhaal, De Matrice. We bespreken haar werkwijze en hoe zij dystopische fictie in haar werk gebruikt.
Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met uitgeverij Atlas Contact.
Foto: Joyce Kim ©